سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى را که چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نباشد : آن را که دعا دادند از پذیرفته‏شدن محروم نماند ، و آن را که توبه روزى کردند ، از قبول گردیدن ، و آن را که آمرزش خواستن نصیب شد ، از بخشوده گردیدن ، و آن را که سپاس عطا شد از فزوده گشتن . و گواه این جمله کتاب خداست که در باره دعاست « مرا بخوانید تا بپذیرم . » و در آمرزش خواستن گفته است : « آن که کارى زشت کند یا بر خود ستم کند سپس از خدا آمرزش خواهد ، خدا را بخشنده و مهربان مى‏یابد . » و در باره سپاس گفته است : « اگر سپاس گفتید براى شما مى‏افزاییم . » و در توبت گفته است : « بازگشت به خدا براى کسانى است که از نادانى کار زشت مى‏کنند ، سپس زود باز مى‏گردند ، خدا بر اینان مى‏بخشاید و خدا دانا و حکیم است . » [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 89 دی 7 , ساعت 9:36 صبح

حجاب و عفاف، ارزش والای زن مسلمان ایرانی

عنوان رو درست ملاحظه کردید، حجاب! برخی بادیدن این کلمه باخودشون می گن بازهم بحث تکراری حجاب! اگر خدا بخواد این بار می خواهیم حجاب رو ابتدا طبق موازین شرع بیان کنیم و مخاطب عرائضمون هم محجبه ها هستند و هم بی حجاب ها!

معنای لغوی حجاب: حجاب به معنای حائل، پرده و پوشش به کار برده می شود. در واقع حجاب نوعی حائل ومانع است.(سوره ق، آیه شریفه 46، بینهما حجاب...) یکی از مهمترین کاربردهای این حائل این است که بین دو نامحرم قرار بگیرد..(قصد ما این است که از این منظر به این بحث نگاه کنیم)

یعنی افرادی که به خیال خود رعایت حجاب می کنند و خیلی راحت با نامحرم ارتباط دارند به مفهوم واقعی حجاب پی نبرده اند.

حالا مصادیق حجابی یا به تعبیر بهتر موارد ممنوعیت ارتباط نا صحیح و غلط، از منظر قرآن مجید: 1. نگاه 2. پوشاندن زینت 3. پوشاندن برجستگی های بدن 4. مخفی کردن خلخال (که یک نوع زینت محسوب می شود) از نامحرم به گونه ای که نامحرمان مطلع هم نشوند. نکته: نه تنها نبینند بلکه مطلع هم نشوند!(حکایت برجسته کردن مو از زیر روسری یا چادر که یکی از آسیب هایش این است که نامحرم از داشتن این زینت توسط خانمها مطلع شود.) (این جهار مورد در آیه شریفه 31 سوره مبارکه نور آورده شده است) 5. نازک نکردن صدا در مقابل نامحرم(فلا تخضعن بالقول، فیطمع الذی فی قلبه مرض،سوره مبارکه احزاب، آیه شریفه 31)

متاسفانه مجال صحبت در مورد تک تک این گزینه ها نیست.

عرض کردیم که حجاب یعنی حائل و مواردی که ذکر شد جهت این است که ارتباط با نامحرم به حداقل وبه ضرورت برسد. اگر الگوی بانوان مسلمان، حیاء و عفت فاطمی و زینبی (سلام الله علیهما) است، پرواضح است که ارتباط ایشان با نامحرم فقط در حد ضرورت بود و بس.

سوال! ضرورت به چه معناست؟ حاضر بودن در مکان وموقعیتی که لازم و ضروری است. مصداقش می شود این مورد که اگر وظیفه موردنظر در ارتباط با نامحرمان است و مردی هم نیست که عمل مربوطه را انجام دهد و عدم حضور بانوان ضرر به دین و اسلام و جان او می زند، خانمها جهت انجام فعالیت حضور پیدا کنند.

متأسفانه در جوامع اسلامی، اینگونه باب شده است که مرد و زن نامحرم خیلی راحت به بهانه های مثلا مذهبی و اسلامی با هم ارتباط کاری دارند، در صورتی که هیچ ضرورتی ندارد و این گزینه است که که از سلامت و خلوص واقعی کار به شدت می کاهد. طبق فرمایش یکی از اساتید، وقتی ذره ای عدم وارد وجود شد، وجود نیز تبدیل به عدم خواهد شد.

سوال دوم! خوب اگر اینطور است و باید این ارتباط را به حداقل رساند حضور حضرت زهرا سلام الله علیها و قرائت خطبه توسط ایشان در مسجد را چه می گوئید؟!

بهتر است ابتدا به کیفیت حضور حضرت در مسجد بپردازیم: ایشان روانه مسجد شدند در حالی که چهره مبارکشان به وسیله پوشیه ای کاملا پوشیده شده و عده ای از بنی هاشم اطراف حضرت را گرفته بودند تا از دید نامحرمان به دور بمانند. در مسجد نیز بین ایشان و نامحرمان پرده ای وجود داشت و حضرت بدون هیچ گونه لحن و اوج و فرود زنانه به کلامشان، فرمایشات خود را ایراد فرمودند.

بانوی مکرم اسلام در واقعه کوچه حضور یافتند زیرا ولی خدا تنها مانده و  یاری جهت همراهی و دفاع از ولایت نبود و ایشان به علت در خطر بودن دین اسلام پیشقدم شدند.

حال من از شما سوال می کنم! مگر نه اینکه ایشان سرور زنان دوعالمند؟ آیا بانویی بالاتر از ایشان سراغ دارید؟ آیا مگر نه اینکه ایشان مظهر حجاب هستند؟ آیاحجاب ایشان مانع از طی کردن درجات کمال شان شد؟ آیا ایشان یا حضرت زینب به زنان محل سکونت خود علم نمی آموختند، با کدامین نامحرم ارتباط داشتند؟! آیا این عدم ارتباط یا ارتباط حداقلی مانع از کمال ایشان شد؟! اصلا کمال چیست؟ ارتقاء درنظر خداوند متعال یا در دید افراد جامعه؟

مواقعی که افراد خود را کمتر از دیگران حس می کنند سعی دارند با تصاحب و ایفاء نقش آنها، گوی سبقت را از آن ها ببرند! آیا زنان خود را کمتر از مردان می بینند که در تلاشند که فعالیتهای آنان را انجام دهند!

متاسفانه حضور های غیرضروری افراد(بانوان و آقایان) است که تیشه به ریشه سلامت جامعه می زند، چه کسی زنان جوامع غربی را تأیید می کند! زنانی که ابزار تبلیغاتی و هوسرانی مردان غربی شده اند؟ حال فرقی نمی کند، هوسرانی جنسی یا اشباع کننده طمع اقتصادی؟

بانوان محترم ازدست حقیر شاکی نشوید که چرا شما مخاطب واقع شده اید. خداوندمتعال وقتی به کسی مسئولیتی می دهد، به این معنی است که فرد توانایی انجام آن را دارد، یعنی قدرتش را به بنده اش داده است. بار اصلی حفظ سلامت جامعه به دوش خانمها است. پس خداوند متعال توانایی به شما داده است. ببینیم اگر خالق هستی بانوان را چقدر قبول دارد که چنین مسئولیتی را به ایشان داده است.

اگر توفیقی باشد در مطالب بعدی آقایون مخاطب قرار داده خواهند شد. یا علی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ